Seasonal Yoga

Seasonal Yoga sopii ihan kaikille, se sopii juuri sinulle!

Seasonal Yogassa eli vuodenaikajoogassa ajatellaan, että olemme osa luontoa ja luonnossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös meihin. Seasonal Yoga -harjoituksen tarkoituksena on säilyttää ihmisen sisäinen tasapainotila energiavaihteluista ja ulkomaailman muutoksista huolimatta. Seasonal Yoga -harjoitus vaikuttaa hyvinvointiimme ja luo pohjan henkiselle ja fyysiselle kasvulle. Tavoitteena on kehittää fyysisen terveyden lisäksi mentaalista, emotionaalista ja spirituaalista terveyttä.

Seasonal Yogassa vuosi jaetaan viiteen vuodenaikaan (kevät, kesä, myöhäiskesä, syksy, talvi) ja harjoitus vaihtuu näiden vuodenaikojen mukaan. Jokainen vuodenaika edustaa erilaista energiaa, tilaa, tunnetta ja aistia, sekä siihen liittyy tietty sisäelinpari energialinjoineen.

Harjoitus peilaa vuodenaikojen luonnollisia muutoksia, jolloin esimerkiksi talvella tehtävä harjoitus on hyvin erilainen kuin kesällä tehtävä harjoitus. Tasapainon saavuttamiseksi harjoituksessa käytetään sekä joogan, että perinteisen kiinalaisen terveystiedon opetuksia ja työkaluja sekä tehdään muun muassa Qi Gong liikkeitä täydentämän joogaharjoitusta.

Kevät: Juurru ja kurkottaudu kohti tulevaa. Tunnilla herätellään kehoa ja mieltä talviunesta ja valmistellaan kohti kesää, keskitytään sivutaivutuksiin ja kiertoihin sekä venytyksiin, joissa jalat ovat auki.
Kesä: Nauti energiasta ja rakasta elämää. Asanaharjoitus on melko voimakas korkean energian vuoksi. Harjoituksessa avataan rintarankaa antaen sydämelle tilaa tuntea, käsiä pidetään paljon pään päällä sekä käsien varassa tehtävät asanat kuuluvat myös kesän flow:hun.
Myöhäiskesä: Etsi tasapainoa ja vakautta. Myöhäiskesän harjoituksessa palataan takaisin omaan keskustaan ja tiedostetaan oma sisäinen voima. Tärkeä vuodenaika, jolloin energia vaihtuu kesän täydestä yang-energiasta kohti syksyn ja talven yin-enegiaa. Myöhäiskesän tunnilla keskitytään vahvistamaan omaa keskustaa ja jalkoja, sekä tehdään tasapainoharjoituksia.
Syksy: Aikaa jolloin pitäisi tehdä vähemmän ja hengittää enemmän, päästää irti kaikesta mikä ei enää palvele elämässä ja etsiä rauhallisempaa elämänrytmiä. Liikkeet tunnilla ovat rintarankaa avaavia ja huomio kiinnitetään hengitykseen.
Talvi: Kerää energia juuriisi. Täydellinen vuodenaika rauhoittua, meditoida ja löytää yhteys omaan itseen. Asanaharjoitus on virtaava, jossa rangan eteen- ja taaksetaivutukset näyttelevät suurta roolia.

NEVER STILL YOGA – YHDISTÄ SYDÄN JA MIELI, HENGITYS JA LIIKE

Sinulla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta osallistuaksesi Never Still:n seasonal yoga -tunneille.
Olet lämpimästi tervetullut joogatunnille juuri sellaisena kuin olet. Astu joogamatolle ja anna sen viedä sinut matkalle.

Tästä voit lukea lisää Seasonal Yogasta.

Tästä voit lukea joogan hyödyistä.