Joogan hyödyt

Jooga on jo vuosituhansien ajan luonut tasapainoa ja hoitanut ihmisten kehoa ja mieltä. Jooga jo sanana tarkoittaa yhdistämistä, ja pelkkä nimi kertoo joogan yhdistävästä ja palauttavasta voimasta, sillä keho ja mieli eivät ole erillisiä, eivät myöskään hengitys ja liike. Joogan avulla voimme palautua meille luonnolliseen, yhtenäiseen tilaan.

Jooga vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sekä fyysiseen, psyykkiseen että henkiseen hyvinvointiin. Joogan harjoittaminen aktivoi parasympaattista hermostoa, edesauttaa palautumista ja uudistumista sekä kehon tervettä toimintaa.

Joogan säännöllinen harjoittaminen johtaa parempiin elämäntapoihin, lisää elinvoimaa ja elämäniloa, selkeyden ja elämänhallinnan tuntua, sekä kasvattaa henkisellä tasolla.

Fyysisellä tasolla:

  • Tasapainottaa kehoa. Asanaharjoitus lisää kehon liikkuvuutta, kiinteyttää ja vahvistaa lihaksistoa sekä auttaa painonhallinnassa.
  • Parantaa kehontuntemusta.
  • Parantaa hapenottokykyä. Jooga opettaa syvempää hengitystä, jossa koko keuhkokapasiteetti otetaan käyttöön.
  • Vaikuttaa positiivisesti sisäelimiin ja kehon sisäisiin järjestelmiin – immuunijärjestelmään, hermostoon, hormonien tuotantoon, nestekiertoon ja edesauttaa ruuansulatukseen. Vaikuttaa tasapainottavasti kaikkiin kehon järjestelmiin.
  • Helpottaa kroonisia kiputiloja ja lihasjännityksiä.

Psyykkisellä tasolla:

  • Rauhoittaa mieltä. Joogan harjoittaminen rentouttaa ja lieventää stressiä ja auttaa hallitsemaan sitä. Vähentää ahdistusta ja masennusta.
  • Tasapainottaa mielialoja ja tunnevaihteluita.
  • Lisää keskittymiskykyä ja parantaa muistia.
  • Parantaa unenlaatua.

Henkisellä tasolla:

  • Kehittää intuitiota
  • Kasvattaa itsetuntemusta
  • Lisää omanarvontuntoa
  • Sydämen avoimuus
  • Myötätunnon ja rakkauden tunne itseä ja muita kohtaan.

Seasonal Yogassa:

  • Vuodenaika harjoitus auttaa löytämään yhteyden luontoon, ja sen vuodenaikojen myötä muuttuviin energioihin. Harjoituksen avulla tasapainotetaan oma kehomme ja mielemme luonnon kiertokulun mukaiseksi.
  • Kehon kello -harjoituksella tahdistamme oman biologisen kellomme, niin että kehossamme tapahtuvat toiminnot noudattavat oikeaa vuorokausirytmiä. Harjoitus on tasapainottava ja terveyttä edistävä.